Blog alin

Tuesday 7 August 2018

Ikuti kisah-kisah aneh yang pernah dilalui oleh seorang lelaki selama puluhan tahun menjadi penggali kubur



Ikuti kisah-kisah aneh yang pernah dilalui oleh seorang lelaki selama puluhan tahun menjadi penggali kubur | “PADA hari itu selepas siap menggali sebuah kubur, saya berehat sambil menunggu jenazah tiba. “Saya duduk berhampiran kubur sambil menunggu rakan sekerja saya balik membeli makanan, ketika itulah secara tiba-tiba dinding kubur yang digali itu mengeluarkan wap sejuk. “Perasaan saya ketika itu merasai sejuk wap itu seperti kita membuka peti sejuk. Begitu juga dengan kawasan persekitarannya,” demikian cerita seorang penggali kubur, Abu Ashari Bahroni. Abu Ashari, 50, menceritakan pengalamannya selama puluhan tahun bekerja separuh masa sebagai penggali kubur. Kejadian yang berlaku kira-kira empat tahun lalu itu adalah pertama kali disaksikannya dan dia mengakui memperoleh iktibar dan keinsafan. Beliau memiliki pengalaman puluhan tahun menggali kubur di Tanah Perkuburan Islam di Selangor. Menurutnya, dia menyaksikan kejadian itu selepas menggali sebuah kubur bagi mengebumikan jenazah seorang penjawat awam berusia lingkungan 77 tahun.


“Ketika itu jam 12.30 tengahari, saya tengok sendiri pada bahagian dinding kubur arwah berwarna biru dan kelihatan bersalji. “Saya tak panik cuma terkejut kerana ia betul-betul nampak macam ais. Kemudian hilang sebaik sahaja jenazah tiba,” katanya. Abu Ashari menganggap kejadian disaksikan itu sebagai rezeki yang pastinya mempunyai hikmah untuknya. “Mungkin rezeki ALLAH nak tunjuk tentang sikap mulia arwah semasa hidupnya. “Arwah seorang yang rajin menyediakan air di mana-mana sahaja dia berada terutamanya di surau dan masjid,” katanya. Bagaimanapun Abu Ashari berharap kisah berkenaan tidak dianggap mistik oleh sesiapa pun sebaliknya menjadikannya sebagai pengajaran. Itu antara pengalaman Abu Ashari selama menggali kubur yang dianggapnya bukan satu kerja yang mudah.

 “Sejak kecil saya mengikut arwah datuk dan penduduk kampung menggali kubur. “Sampai sekarang saya masih bantu kariah kampung menggali kubur secara bergotong-royong,” katanya. Menurutnya, mungkin ini adalah salah satu daripada infak tenaga yang mampu dicurahkan untuk umat Islam. “Saya harap mudah-mudahan ia diterima ALLAH sebagai penyelamat saya bila saya tiada nanti. ”Saya tak berharap apa-apa, tanggungjawab ini adalah satu fardhu kifayah yang sepatutnya dilakukan semua umat Islam,” katanya. Katanya lagi, setiap penggali kubur mempunyai cerita dan kejadian masing-masing. “Cuma penerimaan orang ramai yang berbeza, saya nak masuk lubang kubur pun kaki jadi sejuk sebenarnya,” katanya. -SH




#kejadiananeh #penggalikubur #kisahsipenggalikubur #anehdanmistik



.

No comments:

Post a Comment